2022-07-22 Attinghausen - Hospental 37 km 983 m omhoog 34,5 graden

22 juli 2022 - Hospental, Zwitserland

Vanochtend waren we al om 6:30 uur op. Bij ons hotel was een zwembad en we wouden daar graag de dag mee beginnen. We moesten even wachten op iemand anders maar daarna sprongen we zo uit ons bed het water in.

Het uitzicht 's ochtends was prachtig:

ochtend

Na een prima ontbijt gingen we op weg. De verwachting dat het continue 3% om hoog zou gaan bleek onjuist: de eerste 20 km gingen we nauwelijks omhoog en reden we gemiddeld boven de 16 km/uur. We reden eerst langs een rivier:

langs rivier

Later ging het wat meer stijgen:

beetje omhoog

selfieselfie

De autobaan, tunnel, pas en trein gaan allemaal door het zelfde dal; hier rijden we onder de file op de autobaan door:

file op autobaan

Zo ziet het dal eruit waardoor we net omhoog zijn gekomen.

het dal waar we net doorheen zijn gegaan

Dat alles bij elkaar maakte dat we in de laatste 16 km nog flink wat hoogte moesten maken. Ons gemiddelde dropte van 16 naar 9; over het laatste stuk haalden we dus nauwelijks 4 km per uur (gelukkig telt het systeem alleen maar als je rijdt; we hebben ook vaak even stilgestaan om uit te rusten en te drinken). We zaten ook nog in over het verkeer op het laatste stuk (er staat een bord waarop wordt aangeraden voor het laatste stuk de trein te nemen), maar daar hebben ze gelukkig een paar jaar geleden een apart fietspad aangelegd. Maar uiteindelijk waren we zonder feitelijk te moeten lopen boven in Andermatt.

Andermattbij dit bord zijn we 8 jaar geleden voor onze eerste fietstocht langs de Rijn vertrokken

Nog 3 km verder ligt onze jeugdherberg in Hospental. Pieternel zit hier lekker in de tuin na te genieten met een turm op de achtergrond.

jeugd hotel Hospental

Het was zwaar, maar ook schitterend en het geeft veel voldoening dat het is gelukt. Morgen moeten we nog 600 m omhoog, maar dan zijn we op het hoogste punt van deze route en daarna gaan we 1200 m dalen naar Bellinzona.

PS1 leuk hè, de foto's in het verhaal.

PS2 Pieternel mist haar foto's van een naar boven ploeterende Kees; ik begrijp niet waar die gebleven zijn (we gaan ze toevoegen aan dit verhaal)

Hier zijn ze:

Kees (1)Kees (2)Kees (3)Kees (4)uitzicht op dalzicht op dalTurm HospentalHospental

1. Angelique Tuzkapan:
    22 juli 2022
    Ik vrees dat die foto's niet gevonden worden😅😉.
    De pas bereiken is toch wel een kadootje na al dat geploeter in die hitte. Prachtige foto's weer trouwens!
  2. Judith:
    23 juli 2022
    Ik dacht dat ik wel een herinneringsmailtje zou krijgen dus moet even wat terug lezen. Goed bezig hoor en inderdaad mooie foto's
  3. Elly Maaswinkel:
    23 juli 2022
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Goed bezig met al die hoogtemeters. Ik hoorde van Joris dat onze volgende fietsen Santos’ fietsen worden. Goede keuze en fijn dat jullie eindelijk de echt goede fietsen hebben ontdekt 😀