Santos fietsen

21 juli 2022 - Attinghausen, Zwitserland

Wij kwamen binnen bij Beagle Bikes (een Santos dealer in Utrecht) met de vraag of Pieternel's Koga geschikt kon worden gemaakt om in de bergen te fietsen. Met haar Shimano Alfine 11 versnellingen ging zij in de 1e versnelling meer met het voorwiel omhoog dan de berg op. Dat was niet mogelijk; zij kon veel beter een Santos nemen met de juiste versnellingen. Uiteindelijk hebben we besloten voor een Santos met Pinion 18v versnellingsbak en schijfremmen. Omdat Pieternel veel gemakkelijker fietst dan ik, heb ik mijn Stevens met Pinion 12v ook ingeruild voor zo'n Santos, dan ligt het in ieder geval niet daaraan als ik haar niet kan bijhouden. Overigens, doordat de versnellingsbak in het crankstel bij de trappers is geplaatst, kan deze fiets worden uitgerust met een achterwiel-motor als dat nodig wordt.

En na 5 dagen fietsen in Duitsland en Zwitserland blijkt dat een uitstekende keuze: de fietsen lopen als een zonnetje en sturen heerlijk ondanks alle bagage die er aanhangt. De PInion 18v versnellingsbak is een prachtig stuk techniek (lees hier meer: https://www.bikefeeling.nl/pinion ); in de praktijk komt het hier op neer:

• als je te zwaar trapt, schakel je terug tot je de trappers prettiger rond krijgt
  • als je te licht trapt, schakel je op; als je de 18 haalt (Pieternel al wel) rijd je echt hard
  • berg op schakel je terug als het je niet meer lukt de trappers rond te krijgen; voor sommige hele venijnige klimmetjes hebben we de 1 gehaald (op een 17% helling lukte dat zelfs niet meer en moesten we een eindje lopen)

De Pinion heeft het grootste bereik en de kleinste stapjes tussen de versnellingen van alle systemen (derailleur, Rohloff) en gecombineerd met de soepel lopende Santos is het een verrukking.

1. Welmoed Roos:
    22 juli 2022
    De fietsen voldoen dus echt aan de verwachtingen. Dat is fijn voor jullie. Leuk al die informatie.
  2. Welmoed Roos:
    22 juli 2022
    De fietsen voldoen dus aan de verwachtingen. Dat is fijn voor jullie. Leuk alle informatie vandaag.
  3. Welmoed Roos:
    Dubbele reactie, foutje.
  4. Pieternel:
    Leuk al die reacties!
  5. Angelique Tuzkapan:
    22 juli 2022
    Santos, de Rolce Royce onder de fietsen!